Sabtu, 12 November 2016

Respon Pembaca Buku Gelap Mata.

Akmal A.
Jan 12, 2016 Akmal A. rated it really liked it
 
Gelap Mata membuka mata aku tentang isu yang berkaitan dengan golongan OKU. Ironinya aku baru tersedar tentang perkara ini yang sering kali kita yang dianggap 'sempurna' memandang perkara ini remeh sekali. Saudara Rosli mengkritik dan menerangkan suasana yang berlaku dalam komuniti OKU walaupun tidak rinci tetapi cukup sekadar membuka minda para pembaca. Penulis mengajak pembaca khususnya, rakyat Malaysia umumnya memberi pandang baru tentang makna OKU bukan sekadar simbol simpati tapi sebagai makhluk ciptaan tuhan yang hidup bersama-sama. Dalam buku ini ada menceritakan tentang pengalaman saudara Rosli ketika melintas jalan yang dibantu oleh seorang pelancong Jerman. Pelancong tersebut hairan kenapa rakyat Malaysia tidak peduli dengan golongan OKU seolah-olah seperti makhluk yang jijik dan keadaan ini jauh berbeza di Jerman di mana orang awam berebut-rebut ingin membantu Sang OKU melintas jalan.

Tidak hairanlah mengapa Jerman mengacapi nikmat yang melimpah ruah sejak akhir-akhir ini dek kerana kefahaman mereka terhadap ilmu. Begitulah janji Allah kepada sesiapa sahaja yang meninggikan ilmu, tidak kira Isalam atau bukan Islam. Menurut Syed Naquib Al Attas, kefahaman ilmu yang tinggi mendorong seseorang itu kearah kebenaran dan berlaku adil. Jika dilihat kembali kepada sejarah, terdapat juga Nabi yang mempunyai masalah OKU spt Nabi(gagap), Nabi Ya'akub (buta) dan Nabi Ayub (penyakit aneh). OKU bukanlah ganjil dalam sejarah manusia. Malah Nabi Muhammad sendiri pernah memberi amanah kepada sahabat yang buta dan cacat untuk menjaga Madinah.

Barat pula telah membuktikan yang OKU juga mampu memberi sumbangan kepada tamadun manusia seperti Albert Einstein, Leonardo Da Vincci, Stephen Hawking dan juga Stevie Wonder. Barat memberikan contoh kepada kita yang OKU bukanlah manusia yang hanya layak disimpati tetapi di hormati haknya. Itulah yang diterangkan dan apa yang dicitanya untuk Malaysia yang lebih baik. Rosli telah memulakan gerakan politik OKU bangkit bertujuan untuk memperjuangkan hak-hak komuniti OKU terutamanya dari segi kebajikan dan ekonomi bukan sahaja dari segi bantuan malah meliputi hal-hal pekerjaan, pendidikan dan sebagainya. Gerakan ini merupakan langkah awal bagi menyedarkan rakyat Malaysia tentang hal mereka yang perlu dititik beratkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan